Vad Gordon Ramsey hade gjort när kunden försöker pruta.

Vad Gordon Ramsey hade gjort när kunden försöker pruta.

Att en kund försöker pruta är ett sundhetstecken och det ingår i kundens arbetsuppgifter att för sin arbetsgivare få ut så mycket som möjligt för pengarna. Om du försöker pruta på en av Gordon Ramsey restauranger så gissar jag att du blir utslängd. Själv har jag blivit ombedd att sänka mitt arvode och jag svarade genast med “Varför då?”. Visst kan det finnas en möjlighet till förhandling där kunden får ett bättre pris i utbyte för att jag som konsult får utveckla mig i en bana som jag annars inte hade haft chans att välja, att jag får betalt snabbare, att jag får en större order.

Det bästa man kan göra när kunden försöker pruta är att berätta alternativkostnaden, det vill säga vad kunden skulle behöva gå igenom själv för att nå samma resultat. Som de flesta andra höginkomsttagare i vårt avlånga land, har jag inte råd att anlita hantverkare, vilket innebär att jag spenderar en heldag för att måla om ett rum, istället för att anlita en hantverkare som gör det på 3-4 timmar. Utöver det måste jag åka och köpa färg och verktyg som sedan tar plats i källaren. När jag räknar inkomstbortfall så är det förmodligen lika dyrt som om jag hade anlitat hantverkare i första hand och lagt tiden på att skriva ett blogginlägg här.

Var saklig och berätta steg för steg vad du faktiskt tar betalt för och vad som ingår i tjänsten samt de saker som också måste göra som du inte tar betalt för. Som konsult så finns det risk att man kopplar sin ersättning till hur man värderas som yrkesutövare – se till att skilja på dig som person och dig som konsult. Om du känner att det kunden erbjuder är för lågt, backa graciöst tidigt för att annars bygger du upp mycket frustration där du känner dig underbetald och kunden upplever dig som dyr. Det är inget fel på dig eller kunder – ni är bara inte gjorda för varandra.

By | 2017-04-19T19:41:56+00:00 April 19th, 2017|Försäljning|1 Comment

About the Author:

One Comment

  1. Piotr Kundu July 1, 2013 at 9:14 pm - Reply

    Det är synd att inte komma överens med en kund, men tyvärr är inte alla menade att vara våra kunder. Att avsluta en relation så att man inte bränner några broar är ju att föredra. Själv har jag haft svårt att hålla mig ibland.

Leave A Comment