7 sätt att höja din timtaxa
Det finns några sätt att höja timtaxorna och här lista 7 av dem. I korthet gäller det att förhandla, erbjuda något extra och göra ett bra jobb.
1. Äga kunden
2. Större ansvar
3. Skinn på näsan och is i magen
4. Udda specialisering (spets)
5. Ovanlig kombination av kompetens (bredd)
6. Mindre företag som kunder
7. Mycket goda referenser.
1. Att “äga kunden” betyder att man säljer direkt till kund, utan mellanhänder och det är det enskilt bästa sättet att hitta sin timtaxa omedelbart. Jag pratar inte om att “gå runt” till konsultmäklare, utan att hitta, ringa, träffa nya kunder som du etablerar en direktkontakt med.
2. All form av gruppchefsansvar, teamlead, projektledare och arkitekt kan ge mellan 50-100:- rakt av. Tacka aldrig nej till det (som jag brukade göra).
3. Att vara stark i sin förhandling och stå på sig ger också högre timtaxa om du jobbar direkt mot kund. En konsultmäklare kanske väljer bort att offerera dig om du är för dyr. De vill kunna skicka fram tre snarlika kandidater till samma pris – vilket tyvärr är helt idiotiskt affärsmässigt. (Höns använder den strategin när de väljer sitt spannmål.) En snarlik, men dyrare kandidat får de andra att framstå som “prisvärda”, eller så väljer kunden den som är dyrare eftersom det är vetenskapligt bevisat att vi människor tror att något är bättre för att det är dyrare.
4. Spets är något som alla har pratat om sedan jag började på KTH 1997 och det är det som kunderna oftast efterfrågar och det är spetskompetens som får dem att slutföra ett köp samt tänka sig en högre taxa. Där är det många som menar att man kan bara vara duktig på en sak eller ett teknikområde.
5. Bredd är när man är bekväm inom flera olika områden, men kan inte alla detaljer. I mina projekt har jag kunnat kombinera C++ på embedded, en wrapper i managed C++ på .NET och slutligen C#, eller Java och C++. Bjarne Stroustrup menar på att man bör kunna minst 5 programmeringsspråk för att kunna kalla sig själv professionell programmerare:
6. Mindre företag har inte styrkan att pressa priser med ramavtal, oftast fokuserar det mer på resultat än på kostnaden. Ovana konsultköpare som mindre företag oftast är, tror man att konsulten kan ge 100% hela tiden utan raster eller “svackor”. De kan fokusera på varje minut och ibland har de ett lågt kreditvärde. För risken man tar kan man ta mer betalt eller fakturera á conto (i förskott) om exempelvis 100 timmar. Bättre betalt och bättre likviditet.
7. Mycket goda referenser bygger på att du har jobbat för någon och åstadkommit underverk som de sedan gärna vill att andra i deras nätverk gärna anlitar. Vi pratar inte om att du var den bästa bland 10 utvecklare, utan exceptionellt bra. Referenten måste vara en person som din nya kund litar på till hundra procent.